Kontakta kommunen

Skriv ut Lyssna

Kontakta kundtjänst

Telefon: 0247-800 00

E-postadress: kundtjanst@leksand.se

Person talar i telefon genom ett headset

Du kan kontakta Leksands kommun på flera olika sätt. Ring, skriv eller besök oss. När du ringer kommer du till kundtjänst och vi hjälper dig att få svar på din fråga direkt eller ser till att du får prata med rätt person i kommunen.

Ring eller besök vår kundtjänst

Öppnar måndag 08.00

Öppettider

måndag 8.00–12.00, 13.00–16.00
tisdag 8.00–12.00, 13.00–16.00
onsdag 8.00–12.00, 13.00–16.00
torsdag 8.00–12.00, 13.00–16.00
fredag 8.00–12.00, 13.00–16.00
lördag Stängt
söndag Stängt

Söker du en särskild person eller en verksamhet utan att veta direktnumret ringer du till kommunens kundtjänst, 0247-800 00.

Skicka e-post

Kontakta enskilda medarbetare eller politiker

Här hittar du kontaktuppgifter till våra politiker:

Förtroendemannaregister

Vi har ingen samlad förteckning över samtliga anställda på vår webbplats. Om du söker kontakt med en särskild person ber vi dig kontakta vår kundtjänst, 0247-800 00.

På flera webbsidor här på leksand.se kan det också finnas kontaktuppgifter under knappen som det står 'Kontakta oss' på.

Andra kontaktvägar eller tjänster

Det går också att kontakta kommunen via Facebook:

Leksands kommun på Facebook

Postadress:
Leksands kommun
793 80 Leksand

Markera även post med namn eller avdelning.

  • Socialkontorets faxnummer: 0247-100 45

Teletal är en gratis tjänst för dig som har tal-, röst- eller språksvårigheter. Tjänsten är även till för dig som vill ringa till någon som har dessa svårigheter.

Samtalen via Teletal är trepartssamtal där tredje parten är en Teletal-tolk. Du behöver ingen förbokning, utredning eller remiss.

Ring till Teletal

Telefonnummer 020–22 11 44
Utomlands är telefonnumret 0046–8 21 11 19

Öppettider

Måndag–fredag, klockan 08–20
Lördag–söndag, helgdag, klockan 12–16

Mer information

www.teletal.se

Texttelefoni.se förmedlar samtal på svenska mellan text och tal, och på engelska mellan text och tal.

Den samtalsförmedlande tjänsten möjliggör för personer som kommunicerar via text och personer som använder tal att ringa till varandra. Tjänsten passar även hörselskadade som gärna pratar själva och hörande som har talsvårigheter.

Texttelefoni.se har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.
SIP:
texttelefon@texttelefoni.se
Analog texttelefon: 020-600 600
Telefon: 020-600 650

Det går också bra att använda tjänsten via webbappen som nås via tjänstens hemsida eller
mobilappen som finns tillgänglig på Google Play och App Store.
Mer information om Texttelefoni.se hittas på
www.texttelefoni.se

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra.

Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade.

Tjänsten är kostnadsfri och du kan använda den så mycket du vill. Tjänsten är öppen dygnet runt -året runt!


SIP:
tolk@tolk.sip.nu
Telefon: 020-28 00 20

Mer information om Bildtelefoni.net hittas på www.bildtelefoni.net

Besök kommunhuset

Du kan besöka kommunen och personligen lämna synpunkter eller ställa frågor till vår kundtjänst.

Som döv går det bra att kommunicera med kundtjänst via läsplatta. Du kan också ta med en tolk till ditt besök hos kundtjänsten.

Om du inte behärskar svenska språket har du rätt till tolk i din kontakt med alla myndigheter. Det är myndighetens ansvar att anlita tolk inför er kontakt.

Leksands kommun har avtal med tolkförmedlingen i Borlänge som har ett stort språkutbud för professionell tolkning både på plats och via telefon samt översättning av olika dokument.

Läs mer på tolkförmedlingens webbplats.

Besöksadress: Torget 5, Leksand
Klicka för att visa på karta

Medborgarhjälp hjälper dig med ärenden och frågor

I kommunens kundtjänst hittar du vår medborgarhjälp. Vi kan hjälpa dig med enklare ärenden och frågor som gäller kommunen. Vi kan också hjälpa dig med enklare ärenden hos andra svenska myndigheter.

Vi kan hjälpa dig med ärenden och frågor som rör Leksands kommun. Vi kan till exempel:

  • Hjälpa dig att fylla i blanketter.
  • Hjälpa dig att göra ansökningar via e-tjänster på kommunens hemsida.
  • Ge dig information om kommunens utbud och service.
  • Hjälpa dig att hitta rätt person att ta kontakt med.
  • Visa hur du hittar och läser politiska beslut.

Vi kan också hjälpa dig med ärenden och frågor som rör andra myndigheter. Vi kan till exempel:

  • Hjälpa dig att läsa och förstå ett brev från en myndighet.
  • Hjälpa dig att ta kontakt med rätt enhet eller en handläggare.
  • Visa dig hur du fyller i enklare e-tjänster hos olika myndigheter. Det kan till exempel vara hos Försäkringskassan, CSN och Arbetsförmedlingen.

Du kontaktar oss på kommunens kundtjänst för att boka en tid. Du kan kontakta oss genom att ringa, mejla eller besöka oss.

Telefon: 0247-80 000
E-post: kundtjanst(at)leksand.se
Besök: Torget 5, 79980 Leksand

Ja. Du behöver boka en tid för att vi ska kunna hjälpa dig. 

Kom ihåg att boka ditt besök i god tid. Vi vill att du bokar tid minst en vecka innan du vill besöka oss.

Vi tar emot så många besök som vi hinner. 

Nej. Det är alltid du som bestämmer vad du ska skriva i till exempel en ansökan.

Kommunala bolag

Arbetar du på Leksands kommun?

Här hittar du hjälp med länkar, inloggningar och olika programvaror:

Hjälp till medarbetare

Sidan uppdaterad: 2023-11-10